Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Facebook Wan Hazel Twitter Wan Hazel fromspring Get This.

09 March 2015

Curang Tak Bermakna SelamaNya Perlu Jahat


Hye, sebenarnya entry kali ni lebih pada entry nak mengarut je . Tapi aku terfikir kan ke'logik'kan dan muhasabah dari entry aku ni . 


Okay, semalam after sampai KL, aku lepak lepak atas katil sementara nak tunggu mata layu nak tidur, aku buka lah facebook aku . Scroll timeline so suddenly ternampak satu post menarik dari Bekas Kawan Lelaki aku, Adam . Acewahh ( teman lelaki hanya digunakan untuk tunang aku sahaja) hiks . Terkejut aku sebab dia announce yang dia dah dapat baby girl . Amboi advance you all . 

By the way, Adam ni aku kawan dengan dia since kecil lagi . Aku start bercintun ni since umur 10 tahun . Kahkahkah . Kemahen gatal nya ye . Back to story, aku dengan Adam ni agak lama jugak actually berkawan, last aku clash (dalam erti kata cinta bebudak) masa form 3 ke form 4 tak silap aku . Tapi, sekarang baru tahu selama kawan dengan aku tu dia ramai je gelfren lain . Ceh -..-' 

 Haha, dan sebab dia jugak aku belajar kawan dengan lelaki reramai . Mengada tak perempuan ni? Sampai ada yang keciwa dengan  aku tu . HAHAHA

Balik semula, Adam ni terkenal dengan kasanova nya tau tak . Aku contact dengan dia semula melalui facebook lepas beberapa tahun which aku tak ingat bila masa tu bertukar tukar kot girlfriend dia . Sampai most of his ex gf friends fb dengan aku . Hahaha . And last, aku dapat tahu dia dah married and now dapat baby . Woi dulu dar aku ni . 

To be truth aku rasa, aku dapat terima Adam sebagai kawan sebab keihklasan dia terus terang masa kitorang clash dulu kot . Seriously, 'DIA SEORANG LELAKI' bila dia berani jujur dengan aku yang dia ada girl lain . Tak guna cara kotor, contoh nya, 'buat-buat salah msg, sorok-sorok call/msg,' banyak lagi malas sebut satu satu sebab bagi aku cara terbaik kalau kau ada orang lain adalah jujur . 

Aku pun pernah jadi macam tu tapi bersebab . Sebabnya Penipuan . Dalam relationship, kau menipu kau hidup susah . Seriously . Sekali kepercayaan dah hilang, jangan tanya kenapa kau hilang dia . Honesty tu penting sangat sangat bagi aku . 

Balik semula . For beginning, aku tak sangka yang dia boleh jadi seorang lelaki yang baik but, since dia kasanova dia dah buktikan tanggapan aku salah . People can change . Seteruk teruk dia dulu, dia dah pun punya zuriat, dah pun punya keluarga dan isteri . Hoi, dulu mat rempit entah apa apa kot dia tu . Now, he has his own family . Terbukti dia tak semenggah dulu tapi berubah ke arah lebih baik . Bagi aku, dia berubah ke arah yang baiklah bila dia niat bercinta tak lama dan tak nak pikul dosa yang sendiri dah ada banyak banyak sebaliknya bernikah . Aku tak kata dengan perkahwinan je kita boleh jadi baik, tapi perkahwinan tu satu tanggungjawab yang tersangat besar untuk seorang suami dan isteri . When you decided to get married, maksudnya kau dah bersedia nak pikul satu lagi dosa pahala seorang manusia . In next, anak anak kau pula . 

Dalam hidup, jangan rasa kita sentiasa solat, jumpa Allah, berdoa, post status fb tentang agama, kita yang terbaik . Kita adalah mukmin yang hebat . Satu dalam hidup kita kena ingat " HabluminaAllah, wa Habluminannas " Kita jaga hubungan dengan Allah betul bagus, tapi mana hubungan dengan manusia? Sekali kau buat manusia kecil hati waima terluka dan dia tak pernah maafkan kau, tanggung dosa tu sampai akhirat . 

Bila tengok apa yang jadi semalam buat aku sedar . Betul ayah pernah  kata, "carilah lelaki yang berkawan dan berniat memang nak peristerikan kita . Bukan lelaki yang bertahun kawannya, jumpa parents pun tak pernah sebut "pakcik, saya ikhlas nak kahwin anak pakcik bila sampai masanya

Alhamdulillah, sekarang hidup aku lebih tenang, lebih bahagia . InshaAllah dengan izin nya dalam beberapa bulan, aku menyusul Adam . Baru nama cinta sebenar bila lelaki tu berani jumpa ibu ayah dan hajatkan untuk buat isteri . Macam abang ------ 

Ibu " awak nak ke iefa ni syahir? " ------ 
Abang " Ye makcik, saya nak kahwin dengan dia" ---- 
Sampuk ayah, " Kalau nak berkawan saje saje main-main bertahun2, pakcik tak bagi . Dulu Afifah berkawan 5 tahun pakcik tak kisah tapi akhirnya dia hilang semangat diri . Lelaki tu menipu . Dah lebih dari semuanya dia bantu . Buat macam macam konon sebab cinta . Pakcik taknak jadi lagi"



Sekarang, ayah boleh tersenyum lega . Dulu ayah agak marah bila tau aku asyik keluar dengan abang . Tapi sekarang, "kakak balik, syahir hantar ke? Kakak keluar dengan syahir ke?" Lega katanya ada yang menjaga anak nya dekat bandar besar ni . 

Abang, Terima kasih jaga kita . Terima kasih terima kita . Terima kasih sentiasa bagi support pada kita . Terima kasih sebab bagi kita senyum semula . Terima kasih sabar dengan kita . Terima kasih sudi ambil kita jadi isteri . Terima kasih Abang :) 


XoXo

happy with this ? like and comment dear :)

0 130292 suka taip taip comment:

Post a Comment

Sila taip disini sayang :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright@Original created by Afifah Yazed